Groeten uit... Berlijn - Tempelhof

Groeten uit...

Voor Tempelhof op de Google Map, klik hier!

Berlijnse vliegvelden | Geschiedenis Tempelhof | Tempelhof Heden

Berlijnse vliegvelden

Even terug in de tijd! Berlijn had tot de sluiting van vliegveld Tempelhof, drie luchthavens; vliegveld Tegel, Vliegveld Schönefeld en vliegveld Tempelhof. Schönefeld was vroeger het hoofdvliegveld van Oost Berlijn, Tempelhof het vliegveld van West Berlijn.

Gatow Tegel Schönefeld Tempelhof
Vlnr: Gatow, Tegel, Schönefeld, Tempelhof

Zoals de gedeelde stad in die jaren vrijwel álles dubbel had, zo gold dat ook voor de vliegvelden. Vliegveld Tempelhof viel onder Amerikaans toezicht. In 1975, opende West Berlijn een nieuw internationaal vliegveld, ongeveer 8 kilometer in het noorden van de stad in Berlin Tegel, in het gebied onder Frans toezicht. Schönefeld en Tegel zijn gewone moderne vliegvelden, maar Gatow (zie verder) en Tempelhof hebben een historisch belang en daarom over die twee vliegvelden hier meer informatie!

Vliegveld Gatow

Tot 1995 was er nog een vierde vliegveld, het vliegveld Gatow dat onder Brits toezicht viel. Dit vliegveld heeft samen met Tempelhof een belangrijke rol gespeeld tijdens de Russische blokkade van Berlijn.

Vliegveld Gatow is gebouwd in 1935 gedurende de herbewapening van Duitsland na de Tweede Wereldoorlog door de Nationaal Socialisten. Na de voltooiing huisvestte het twee opleidingsinstituten voor de Luftwaffe en was daarmee het belangrijkste opleidingscentrum voor de Duitse lucht strijdkrachten. 

Hoofdgebouw van vliegveld Gatow
Vliegveld Gatow

In mei 1945 werd het vliegveld bezet door Russische troepen bij de bevrijding van Berlijn. Het Sovjet leger moest het vliegveld begin juli 1945 overdragen aan de Britse Strijdkrachten. De RAF moderniseerde het vliegveld met betonnen startbanen en hernoemde het "Airport of the Royal Air Force Gatow", of wel kortweg RAF Gatow. 

Gatow speelde een belangrijke rol tijdens de "Berlin Airlift", de Luchtbrug, de periode waarin de Sovjet Unie bevoorrading van Berlijn tegenhield in een poging de geallieerden uit de stad te krijgen en zodoende heel Berlijn onder controle te hebben. Alle mogelijke toevoerwegen naar Berlijn vanuit het Westen werden geblokkeerd, dus ook de spoorwegen, de waterwegen en de luchtwegen. Er bleef slechts een kleine smalle corridor in handen van de Geallieerden en via die corridor zijn de 2,5 miljoen Berlijners die nog maar voor een kleine maand voedsel en water hadden, al die tijd bevoorraad.

Vanaf 28 juni 1948, de eerste dag van de luchtbrug, werd er een enorme hoeveelheid goederen Berlijn ingevlogen, zowel via RAF Gatow als via andere nabijgelegen vliegveldjes. Gedurende de hele luchtbrug had Gatow de positie van top cargo handling airport, met meer dan duizend ton goederen afgeleverd tegen begin juli.  Na de operatie luchtbrug werd het weer een normale RAF basis.

Feestje!

Op deze foto is de burgemeester van Gatow te zien tijdens
een feestelijke overhandiging van de '100.000-ste' ton aan goederen, ingevlogen via Gatow Airport.

Na de eenwording van Duitsland gaven de Britten op 18 juni 1994 de controle over het vliegveld terug aan de Duitse autoriteiten die het nog een korte tijd hebben gebruikt. In 1995 werd het voor vliegverkeer gesloten. Het vliegveld doet nu dienst als museum.

Vliegveld Tempelhof

Vliegveld Tempelhof was ooit het grootste vliegveld van Duitsland. Qua oppervlakte van de gebouwen is het dat overigens nog steeds. Het luchthavengebouw Tempelhof is met een lengte van 1.230 meter één van de grootste en langste aaneengesloten gebouwen ter wereld!

Het gebouw uit 1923 werd in de nazi-tijd uitgebreid en is typerend voor de nationaal socialistische architectuur in het Derde Rijk, hoewel de vele Duitse adelaars op het gebouw al van voor de nazi-tijd dateren!

De Duitse Adelaar
De Duitse adelaar

Meer over de geschiedenis van Tempelhof:

pagina 2
volgende pagina

 

Pagina bijgewerkt: 2016-04-30