De "Koloss von Rügen"

Inleiding, Organisatie KDF | Geschiedenis Prora - Periode 1935 - 1945, 1945 - Heden | Foto's 2006 en 2007! | Foto's 2015


Luchtfoto van Prora, voorgrond de Oostzee, achtergrond de Smachtersee Kaart van het eiland Rügen
Rechts de kaart van het eiland Rügen. Links een luchtfoto van Prora met de Koloss van Rügen.
Op het kaartje rechts, ligt bij het linkerhandje Prora en bij het rechterhandje de badplaats Binz.

Klik hier als je een Google-map van Prora wilt zien!

Inleiding Prora

Dit reisverhaal gaat over Prora, een dorpje op het eiland Rügen aan de Duitse Oostzeekust. Lang geleden las ik een verhaal over een enorme betonkolos die daar zou staan en die het grootste hotel ter wereld had moeten worden. Daar gaan we heen! Over het eiland Rügen zelf, kun je hier lezen!

Prora 2007
Foto mei 2007

In de jaren ’30 van de vorige eeuw gaf Adolf Hitler de opdracht om in Prora op het eiland Rügen, een vakantieparadijs voor arbeiders te bouwen. Het was een idee van Hitler zelf, maar hij gaf de uitvoering in handen van Robert Ley. Ley was al lang actief in de partij en had een rol had gespeeld bij 'Kraft-Durch-Freude' (KDF) een initiatief van de Nazistische vakbond. KDF ontwikkelde onder meer een personenauto - een voorloper van de Volkswagen - maar regelde ook vakantiereizen. Miljoenen mensen gingen dankzij KDF voor het eerst van hun leven op vakantie. Het idee erachter was dat de arbeider kracht zou opdoen en stalen zenuwen zou krijgen. Hitler had het volk en de steun van dat volk, nodig voor de oorlog die hij zou gaan voeren.

De KDF Organisatie

KDF spaarplan VW  De KdF Wagen

De KdF-Wagen. Door de Amerikanen geringschattend "kever" genoemd en die naam is de VW nooit meer kwijt geraakt. De gewone mensen financierden in feite de productie door voor een auto te sparen. Zij kochten zegeltjes en spaarden zo de auto bij elkaar.

De Wilhelm Gustloff, het cruise schip en paradepaardje van de KDF maakte al in 1939 reizen door de Europese wateren met de "gewone mannen en vrouwen" als passagiers. De Wilhelm Gustloff zou op 30 januari 1945 jammerlijk ten ondergaan met aan boord 10,582 vluchtelingen, mannen, vrouwen en kinderen. 9.343 mensen verloren bij deze ramp het leven. Het was de grootste scheepsramp uit de geschiedenis, vele malen groter dan de ramp met de Titanic! Een erg interessant (Engelstalig) artikel over de Wilhelm Gustloff kun je hier lezen! Een preview van de Duitstalige film over de Gustloff kun je hier zien!

Cruiseschip de Wilhelm Gustloff
De Wilhelm Gustloff rond 1939

Het strandhotel in Prora zou de nieuwe topattractie van KDF worden. Het ontwerp voor het uiterst functioneel ingerichte hotel won in 1937 nog een prijs op de Wereldtentoonstelling in Parijs. Maar door het uitbreken van de oorlog kwam er van de afbouw en ingebruikname niets terecht. De grillige Robert Ley bleek bovendien steeds moeilijker te handhaven. Zijn vreemde besluiten maakten hem bij de nazi-leiding steeds minder geliefd. Uiteindelijk zou Prora nooit één vakantiegast verwelkomen. Maar de kilometerlange overblijfselen staan nog altijd aan de kust van de Oostzee, wachtend op een onzekere bestemming.

Prora Overzichtsfoto 2007

Foto mei 2007. De Kolos staat er nog steeds! Lees hier hoe het verhaal in 2007 verder gaat!

 Geschiedenis Prora

volgende pagina


Lees verder op de volgende pagina.

 

Pagina gewijzigd: 02-May-2016