1894 Renaissance Egg
1894 Renaissance Ei

Gift van Alexander III aan Maria Feodorovna
Gemaakt in Sint Petersburg
Eigenaar: The Link of Times-Collectie Rusland
Hoogte/Lengte: 13,3 cm

Renaissance Egg big

Renaissance Egg

Het 1894 Renaissance Egg is gemaakt van witte agaat, emaille, goud, diamanten, smaragden en robijnen en kan in het midden geopend worden, zodanig dat de bovenkant een openstaand dekseltje vormt. De decoratie op het Ei herinnert aan de Renaissance-periode en daaraan dankt dit Ei haar naam.

De gouden leeuwtjes aan de beide uiteinden van de onderste helft van het Ei, hebben een ringetje in hun bek dat rondgedraaid kan worden. Het agaat is zo fragiel dat het doorschijnend is en je kunt van binnenuit goed het prachtige "vlechtwerk" op het bovendeel zien. Bovenop het Ei staat, precies in het midden, in diamanten en robijnen het jaartal 1894.

Ook van dit Ei is helaas de verrassing verdwenen, maar aangenomen wordt dat het Ei (een snoer) parels bevatte, omdat in de originele factuur sprake is van parels die verder op het Ei zelf niet voorkomen. Dit was het laatste Ei dat voor Tsaar Alexander III gemaakt is. Hij stierf 8 maanden later.

Theorie van Christopher Forbes

Renaissance Egg / Resurrection Egg

Een interessante theorie is geopperd door Christopher Forbes, namelijk dat het Resurrection Ei de surprise zou zijn die oorspronkelijk bij het Renaissance Egg hoorde. Dit zou verklaren waarom ze samen in dezelfde vitrine tentoongesteld werden in de 1902 expositie, waar de surprises bij de eieren werden geplaatst. Daarnaast, stijl en kleur van beide objecten zijn vrijwel identiek en het Resurrection Egg past perfect in de schaal van het Renaissance Egg. De nota voor het Renaissance Egg vermeldt parels, die op het ei niet te vinden zijn, behalve dan wanneer ze op de surprise zouden zijn aangebracht. Dit kunstwerkje bevat ook geen inventaris nummer wat ook in het voordeel van een keizerlijk ei pleit, en zou verklaren waarom het Resurrection Egg niet is opgenomen in de algemeen aanvaarde lijst van Keizerlijke Eieren. De meeste Fabergé wetenschappers zijn het over deze theorie nu wel eens, maar discussie is ook nog volop gaande!

Achtergronden bij dit Ei

Renaissance Egg open Renaissance Egg detail

Fabergé heeft een voorbeeld voor het Renaissance Ei gezien op zijn rondreis door Europa in Dresden's Staatliche Kunstsammlungen Grünes Gewölbe Museum. Daar bevond zich een zeventiende eeuwse "doos" die sprekend op het Renaissance Ei lijkt. Zie het plaatje hieronder.

Casket Le Roy
Het zeventiende eeuwse "doosje" door Le Roy

Het Renaissance Ei is ook één van de tien eieren die in 1930 aan de Hammer Galleries in New York zijn verkocht. Van 1937 tot 1947 was Henry Talbot de Vere Clifton de eigenaar; van 1947 tot 1958 Jack & Belle Linsky. In 1958 gekocht door A La Vieille Russie in New York, die het in 1965 weer verkocht aan de Forbes Magazine Collection in New York.

Het Renaissance Ei en zijn oorspronkelijke verpakking, een met de hand op maat gemaakte cassette van crème kleurig fluweel, zie afbeelding hieronder, zijn in maart 2004 samen met nog 8 andere keizerlijke eieren gekocht door de Russische Vekselberg Foundation/The Link of Times-Collection. Daarmee is ook het Renaissance Ei, terug op Russische bodem.

Egg in original case
Originele Fabergé Ei cassettes, op maat gemaakt

Eggs in Moscow in the 1930's

Het 1914 Catherine the Great Egg, het 1894 Renaissance Egg en het 1912 Napoleonic Egg gefotografeerd in Moskou in de 1930-er jaren, nog voor de verkoop naar het buitenland. Courtesy Fabergé Research Newsletter, April 2017.

swf-movie
Bekijk dit Ei op YouTube

next1902 Von Dervis Fabergé tentoonstelling in Sint Petersburg

next egg Volgend Ei

Previous Egg Vorig Ei

 

page updated: July 15, 2017