1914
Catharina the Great Egg
1914 Catharina de Grote Ei
Gift
van Nicholas II aan Maria Feodorovna
Gemaakt in Sint Petersburg
Eigenaar: Hillwood Museum, Washington,
DC, USA
The Marjorie Merriweather Post Collection
Hoogte:
12,1 cm
Het Catherine the Great Egg, ook bekend als "Grisaille Egg" en "Pink Cameo Egg", is gemaakt van vier kleuren goud, roze grisaille en mat wit emaille, portret diamanten, rozetgeslepen diamanten en parels. Voor de bekleding, fluweel, en voor de surprise goud, emaille en waarschijnlijk diamanten.
Afbeelding met dank aanHillwood, Estate, Museum & Gardens
Het wit geëmailleerde Catharina de Grote Ei is bijna geheel bedekt met versieringen in de Louis XV stijl met aan de voor- en achterkant twee grote panelen geschilderd door Vasilii Zuiev in "camee-roze", die de kunsten en de wetenschappen uitbeelden. De kleine ovale paneeltjes boven en onder, en aan de zijkanten zijn ook in deze grisaille stijl beschilderd. Grisaille is een techniek om te schilderen met tinten grijs, in dit geval in tinten roze waar door het camee-effect wordt verkregen. Op de ovale paneeltjes staan cupidootjes die de seizoenen uitbeelden. Bovenop het Ei een gouden rozet van blaadjes en bessen met daarin een portretdiamant waardoor het monogram van de Keizerin Weduwe Maria Feodorovna te zien is. Een zelfde rozet bevindt zich aan de onderkant van het Ei met de datum 1914.
Het Ei kan aan de bovenkant geopend worden en laat de fluwelen behuizing van de nu vermiste surprise zien. Uit een brief van Maria Feodorovna aan haar zuster Koningin Alexandra van Engeland, weten we dat de surprise een gemechaniseerde draagstoel is met daarin Catharina de Grote. De draagstoel wordt gedragen door twee Moren die als het mechaniekje wordt opgewonden, sierlijk gaan lopen.
Uit de brief van Maria aan haar zus: "Hij (Nicholas II) schreef me een lieve brief en stuurde me een prachtig Paasei. Fabergé is het zelf komen brengen. het is een waarlijk meesterwerk, in roze emaille met daarin een 'Porte-chaise" gedragen door twee Moren met Keizerin Catharina erin, met een klein kroontje op haar hoofd. Je draait het op en dan lopen de Moren. Het is een ongelofelijk mooi en buitengewoon precies kunstwerkje. Fabergé is de grootste genius van onze tijd. Ik heb het hem gezegd, "Vous êtes un génie incomparable". (U bent een genie die zijn weerga niet kent)".
Een soortgelijke draagstoel met Catharina de Grote zie je op de afbeelding hieronder.
Lange tijd is gedacht dat de draagstoel hierboven (ex collectie Charles Clore), de vermiste surprise uit het Ei zou kunnen zijn, maar toen de directeur van het Hillwood Museum (de huidige eigenaar van dit Ei) met het Ei naar de veiling kwam waar het miniatuurtje werd geveild, toen bleek tot grote teleurstelling van iedereen dat de surprise iets te groot was en niet paste in dit Ei.
In 1927 als één van de tien Imperial Eggs verkocht aan de Hammer Galleries in New York. 1931 gekocht door Eleanor Barzin als verjaardagscadeautje voor haar moeder, Marjorie Merriweather Post. Vanaf 1973 Collectie wijlen Marjorie Merriweather Post, per testament vermaakt aan het Hillwood Museum, Washington, D.C., Verenigde staten.
De standaard van het Ei is niet origineel. Op het plaatje hieronder zie je het Ei zoals het door Armand Hammer te koop werd aangeboden in de dertiger jaren van de vorige eeuw.
Het 1914 Catherine the Great Egg, het 1894 Renaissance Egg en het 1912 Napoleonic Egg gefotografeerd in Moskou in de 1930-er jaren, nog voor de verkoop naar het buitenland. Courtesy Fabergé Research Newsletter, April 2017.
Een nieuwe (juni 2018) publicatie, Fabergé Rediscovered, uitgegeven ter gegelenheid van de speciale tentoonstelling met dezelfde naam, door Hillwood, Estate, Museum and Gardens, toont het prachtige Ei geopend!
Fabergé Rediscovered, 2018 on Amazon.com
Meer schitterende foto's op de website van Hillwood Estate, Museum and Gardens:
Pagina gewijzigd: January 10, 2019