Vroege Tentoonstellingen
1902 Von Dervis Fabergé Tentoonstelling, Sint Petersburg, Rusland
Op de foto hierboven zie je de tentoonstellingszaal in het Von Dervis paleis of herenhuis, met de twee vitrines met de Keizerlijke paaseieren van de Keizerinnen Marie Feodorovna en Alexandra Feodorovna.
Deze foto werd gepubliceerd in het tijdschrift "Niva", 1902, nr. 12, pagina 233. Klik op de foto voor een vergroting. (Foto met dank aan www.runivers.ru)
Introductie
De liefdadigheidstentoonstelling van "Fabergé Artistieke Objecten, Oude Miniaturen en Snuifdozen" werd gehouden in Sint Petersburg, Rusland in het jaar 1902. De tentoonstelling was ten behoeve van scholen onder patronage van Keizerin Alexandra en veel van de tentoongestelde objecten behoorden toe aan de Keizerlijke familie. Na de Parijse Wereld Tentoonstelling in 1900, was het pas de tweede keer dat het publiek de Eieren te zien kreeg, en het was zelfs de allereerste keer op Russische bodem.
Er werd gezegd dat de Eieren in het diepste geheim werden gemaakt en dat het een privé zaak was tussen de Keizer en Fabergé, waar sommige Fabergé werknemers zelfs niet van op de hoogte waren. Misschien was dit zo in het begin, toen de eerste Eieren werden gepresenteerd, maar het was zeker niet meer zo in 1902 zoals we aan de "Niva" afbeelding kunnen zien. Duidelijk zichtbaar zijn de Eieren die toebehoren aan de beide Keizerinnen. Niets geheims aan, zeker ook omdat "Niva" het meest populaire blad was in Rusland en in de straten van Sint Petersburg werd verkocht.
Overzicht van de Tentoonstelling in de Gouden Zitkamer in 1902 (Zie ook onder foto's) |
Gouden Zitkamer Vandaag (Bron) |
Het Von Dervis Paleis of Herenhuis
De eerste Russische tentoonstelling van Fabergé kunstwerken werd gehouden in het Von Dervis* Paleis of Herenhuis in Sint Petersburg. De eigenaresse van het huis, Vera Nikolaievna, weduwe van Baron Paul Pavlovich von Dervis had in 1889 besloten om haar huis op English Embankment 28, compleet te veranderen en verhuisde naar het huis ernaast dat een ander pand van de familie was. Omdat ze zo enorm rijk was, haar man had zijn vermogen opgebouwd bij de constructie van spoorwegen, was ze in staat om de meest succesvolle architect in Sint Petersburg, Alexander Krasnovsky in te huren en ze gaf hem de opdracht voor een totale verbouwing wat resulteerde in een van de meest spectaculaire gebouwen in Sint Petersburg.
Het nieuwe ontwerp reflecteerde de Florentijnse stijl die erg in de mode was in die dagen in Sint Petersburg. Toen de verbouwing klaar was gaf Vera Nikolaievna toestemming om het publiek haar nieuwe huis te laten aanschouwen door gastvrouw te zijn voor de nu fameuze 1902 tentoonstelling die voornamelijk in haar weelderige Gouden Zitkamer werd geïnstalleerd. Nou, als dat geen inwijdingsfeestje is!
Arme Vera Nikolaievna overleed in 1903 en haar paleis werd verkocht aan Grand Duke Andrei Vladimirovich, de Groothertog die na de Oktober Revolutie in Frankrijk trouwde met de prima ballerina Mathilde Kschessinska. Maar dat is een ander verhaal. Zoals alles van schoonheid of waarde werd het herenhuis genationaliseerd en na 1917 voor verschillende doeleinden gebruikt.
De Tentoonstelling
De tentoonstelling** bracht grote belangstelling teweeg onder de Petersburgers, en zelfs Keizer Nicholas II en zijn familie vereerden de organisatie met hun aanwezigheid. Velen kwamen om de spulletjes te zien uit de privé collecties van leden van de Keizerlijke familie, die hen waren geschonken op hun verjaardagen, huwelijken en andere feestelijkheden.
De keizer schreef in zijn dagboek: 7 maart, 1902 "...Sergei en Ella ontbeten met ons. Zij en Alix gingen het liefdadigheidsfeest organiseren van Fabergé dingen die aan onze familie toebehoren..."
9 maart, 1902 "...Na het ontbijt zijn we naar de openingsceremonie gegaan van Alix's liefdadigheidsfeest in Dervise's house. Het voelde vreemd aan om mijn eigen dingen te zien, en ook al die dingen van mensen die ik goed ken. De collecties van oude snuifdozen en miniaturen waren heel interessant..." [1]
De Foto's
Ik heb altijd gedacht dat er een serie van tien foto's was, maar raar als het is, ik vond er meer dan tien, echter allemaal vanuit de zelfde gezichtspunten, dus waarschijnlijk gaat het om uitsnedes of juist vergrotingen. Ik heb deze foto's hier gepost, klik voor vergrotingen.
De zeven foto's hierboven zijn met dank aan Paul Kulikovsky's Romanov News. Ik ben Paul zeer dankbaar dat hij mij deze foto's heeft gestuurd met toestemming ze te gebruiken voor deze pagina. De foto's gaan vergezeld van de tekst:
Photos by Karl Bulla, gelatin silver prints, of the Fabergé exhibition at the Derviz Mansion, English Embankment, St. Petersburg in 1902. All mounted on cardboard and some with tissue-papers, stamped St. Petersburg and the name of the photographer, size about 290x210 mm (print only). Carl Oswald Bulla or Karl Carlovich Bulla (1855?-1929), German-Russian photographer, born in Prussia, founder of photojournalism in Russia.
Samen met de foto's hieronder denk ik dat dit zo ongeveer alles is wat er over deze tentoonstelling te zien is.
Vele mensen hebben geprobeerd en zijn er ook in geslaagd, Fabergé kunstwerken op deze foto's te identificeren. Er zijn de prachtige bloemenstudies, de driehoekige klok van de Keizerin, de klok ter gelegenheid van het 25 jarige huwelijk van de andere Keizerin, zelfs met het diamanten monogram nog aanwezig, de buddha die we nu Onassis Buddha noemen, de engeltjes die elkaar omarmen, en nog zoveel meer. Vandaag de dag bevinden veel van deze stukken zich in musea en privé collecties. Maar we zijn hier om over Eieren te praten dus daar gaan we!
Eieren
De Eieren zijn op de tentoonstelling bij elkaar geplaatst in twee vitrine kasten, zie foto's hierboven. Een vitrine voor elke keizerin. We beginnen met Hare Majesteit Alexandra Feodorovna's Imperial Easter Eggs, om slechts één reden, zij is de makkelijke Keizerin hier! Haar schoonmoeder is degene met de Missing Eggs en het lijkt erop dat dit al begon in 1902!
Door de foto's, weten we nu dat Alexandra Feodorovna al haar paaseieren aan de tentoonstelling beschikbaar heeft gesteld. Haar vitrine is die op de linker foto hierboven. De tentoonstelling werd gehouden in maart 1902 en Pasen 1902 moest nog komen. Zij had dus in totaal zeven paaseieren ontvangen en deze zeven zijn duidelijk te zien.
Kijk maar eens of jij alle zeven eieren kunt vinden! NB. Een Ei is half verstopt achter een rand van de vitrine en één Ei herken je misschien niet door de "kleur" in zwart-wit. Doordat vroeger een andere techniek werd gebruikt, zagen sommige kleuren er in zwart-wit soms heel anders uit dan nu.
Opmerkenswaard is hier het 1901 Flower Basket Egg met het witte voetje. Vandaag is die voet blauw zoals je kunt zien op de Ei pagina. Er wordt ook verteld dat totdat deze foto's in het westen beschikbaar waren, het 1901 Flower Basket Egg door sommige experts werd toegeschreven aan de juwelier Boucheron die in dezelfde tijd in Rusland actief was als Fabergé. [2]
Keizerin Maria Feodorovna had in 1902 seventien Eieren ontvangen. Kijk hier maar. Ook voor haar moest Pasen 1902 nog komen. Elf van deze zeventien Eieren zijn duidelijk zichtbaar in haar vitrine en van één Ei, het 1888 Cherub with Chariot Egg is de refectie in het glas van de vitrine vaag zichtbaar. Zie Ei pagina.
Helaas kunnen we niet in alle hoeken en gaten van de vitrine kijken en is het dus heel goed mogelijk dat bijvoorbeeld het kleinere 1885 First Hen Egg en het 1889 Nécessaire Egg wel aanwezig, maar niet voor ons zichtbaar zijn, verstopt achter andere voorwerpen.
Zolang er geen nieuwe foto's opduiken zullen we het nooit weten, maar zoals al zo vaak het geval is geweest met deze Keizerlijke Paaseieren, niets is onmogelijk!
Ten laatste iets dat ik raar vind. Het 1900 Cockerel Egg zie ik nergens. Het is zo groot dat het hoe dan ook zichtbaar zou zijn geweest in de vitrine. Het 1895 Blue Serpent Egg is bijvoorbeeld 18,3 cm hoog, en het 1900 Cockerel Egg 20,3 cm, maar ik zie het nergens. Ik heb alle andere foto's ook afgespeurd maar helaas. Zou dat mooie Ei helemaal niet tentoongesteld zijn? En zo nee, waarom dan niet?
Jullie zoeken ook en laat mij alsjeblieft weten als je het gevonden hebt! Tot zo ver, negentien Eieren geïdentificeerd
Pagina gemaakt door Annemiek Wintraecken in juli 2017
Notes:
[1] Dagboek Keizer Nicholas II: http://www.alexanderpalace.org/palace/ndiaries.html (Retrieved July 2017)
[2] Caroline de Guitaut, Fabergé in the Royal Collection, 2003, 29.
[3] von Habsburg, Lopato, Fabergé: Imperial Jeweller, 1993, 63-66 and 430-434
Andere Bronnen:
Fabergé museum Sint Petersburg, Rusland: http://fabergemuseum.ru/ru/collection/faberge
Niva foto: http://www.runivers.ru/bookreader/book481341/#page/314/mode/1up
Toby Faber, Faberge's Eggs: The Extraordinary Story of the Masterpieces That Outlived an Empire, 2008
*Door de omzetting van de naam van het Duits naar het Russich en weer terug naar het Engels en Duits wordt Von Dervis nu op vele manieren geschreven. Ik vond de volgende schrijfwijzes: Vondervis, Vondervise, von Dervise, von Derwies, von Derviz, von Dervize and of course фон Дервиз.
**De titel van de tentoonstelling in het Russisch: Выставка художественных произведений К. Фаберже в особняке П.П. фон Дервиза, Санкт-Петербург 1902 г.
Meer weten over de vitrines die in deze tentoonstelling gebruikt werden? Klik dan hier voor een aardig verhaal in de Fabergé Research Newsletter. (Engelstalig)
---
Deze pagina maakt deel uit van de serie "Vroege Tentoonstellingen van Keizerlijke Paaseieren". Andere pagina's zijn:
De 1900 Paris Exposition Universelle, France
De 1902 Von Dervis Fabergé Exhibition of Objets d'Art and Miniatures, Saint Petersburg, Russia
De 1937 Hammer Exhibition Фаберже Fabergé His Works, New York, US
Terug naar Vroege Tentoonstellingen
Verder naar de 1937 Hammer Exhibition Фаберже Fabergé His Works, New York, US
Pagina updated of gecorrigeerd: September 20, 2019